افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت با مصرف قهوه درجوانان بالغ مستعد

 قهوه خطر ابتلا به پیش دیابت را در جوانان بالغ مبتلا به فشارخون بالا که متابولیزقهوه در آنها به کندی انجام می شود، افزایش می دهد.

خطر ابتلا به پیش دیابت برای افرادیکه بیش از 3 فنجان قهوه  در روز می نوشند، دو برابر است.

دکترMosمی گوید: فاکتورهای شیوه ی زندگی در پروگنوز افراد جوان مبتلا به فشارخون بسیارمهم هستند. درآنالیزهای قبلی از مطالعه ی HARVEST(فشارخون بالا و گزارشات سرپایی مطالعه ی VEnetia) مشخص گردید،قهوه  یک فاکتور خطر برای ابتلا به فشار خون بالا و پایدار است واین خطر با پس زمینه ی ژنتیکی فرد مدوله شده است. افرادیکه متابولیز قهوه در بدن آنها کند می باشد درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشارخون بالا بودند.

او می افزاید: از آنجائیکه دیابت نوع 2 غالباً در بیماران مبتلا به فشارخون بالا درمراحل بعدی بروز  می کند در مطالعه ی اخیر، ما به ارزیابی تأثیرات دراز مدت نوشیدن قهوه  بر خطر ابتلا به پیش دیابت در شرکت کنندگان در مطالعه ی HARVESTکه یک مطالعه ی آینده نگر و طولی برای غربالگری جوانان در مرحله ی اول فشارخون است، پرداختیم.

درتحقیق HARVEST، 1180 بیمارغیر دیابتی 18تا 45 سال که درمرحله ی اول هایپرتنشن (فشارخون بالا) بودند ، شرکت داشتند.

ژنوتیپ CYP1A2که آنزیمی را کد می کند که کافئین را متابولیزه می نماید در 639 نفر از این بیماران مشاهده شد.

 پیش دیابت بنا به تعریف زمانی حادث می شود  که قند پلاسما درحالت ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

محققین دریافتند که 74 درصد از شرکت کنندگان  قهوه  می نوشند. از میان افرادیکه  قهوه  می نوشند 87 درصد افراد روزانه 1 تا 3 فنجان و 13 در صد آنها بیش از 3 فنجان در روز قهوه می نوشند.

آنالیز ژنوتیپ CYP1A2نشان داد که 42 درصد از شرکت کنندگان  کافئین را سریعاً متابولیزه می کنند و 58 درصد آنها  کافئین را آهسته متابولیزه می کنند . پس از 6.1سال در 24 درصد از بیماران، پیش دیابت تشخیص داده شد. در میان افرادیکه بین  1 تا 3 فنجان قهوه در روز می نوشند  میزان خطر ابتلا به پیش دیابت 34 درصد بیش از افرادی بود که اصلاً قهوه نمی نوشیدند و میزان خطر ابتلا به پیش دیابت درافرادیکه بیش از 3 فنجان  قهوه در روز می نوشیدند دو برابر بود.

این ارتباط در میان  بیمارانی که چاق بوده یا دارای اضافه وزن بودند، قویتر است. خطر ابتلا به پیش دیابت مرتبط با نوشیدن قهوه بر اساس ژنوتیپ CYP1A2متفاوت بود. خطر ابتلا به پیش دیابت  یا نوشیدن قهوه تنها درافرادیکه  متابولیز کافئین  درآنها به کندی انجام می شد، افزایش یافته بود برای افرادیکه بیش از 3 فنجان قهوه در روز می نوشیدند (heavy drinkers) این نسبت خطر برابر با 2.78بود (بازه ی اطمینان 1.32-5.88،p=0.0076).

در مقابل ، خطر ابتلا به پیش دیابت میان افرادیکه  کافئین را سریع متابولیزه می کردند چندان افزایش چشمگیری نداشت.

دکتر Mosمی گوید: نتایج نشان داد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به پیش دیابت  را درجوانان  بالغ مبتلا به فشارخون بالا که کافئین را آهسته متابولیز می کنند، افزایش می یابد. این خطر چنانچه این افراد چاق بوده یا دارای اضافه وزن باشند یا میزان  بیشتری قهوه درروز بنوشند (بیش از  3 فنجان در روز) افزایش می یابد.

وی افزود: افرادیکه کافئین در بدن آنها آهسته متابولیزه می شود درمعرض اثرات  زیانبار کافئین  بر متابولیسم  گلوکز  برای مدت  طولانی تری قرار دارند. بنابراین  تأثیر قهوه بر خطر ابتلا  به پیش دیابت  به دو عامل بستگی دارد: میزان مصرف روزانه ی قهوه  و پس زمینه های ژنتیکی افراد.

دکتر Mosدر ادامه می گوید: افراد جوان تا میانسال مبتلا به فشارخون باید از افزایش خطر ابتلا به  دیابت  درمراحل بعدی زندگی خود با مصرف قهوه آگاه باشند.

بررسی ژنوتیپ ژن  پلی مورفیسم CYP1A2می تواند  برای درک میزان خطر ابتلا آنها به دیابت کمک کند. حاملین الل 1fکه متابولیز کافئین دربدن آنها به کندی صورت می گیرد باید از نوشیدن قهوه ی کافئین دار اجتناب کنند.

دکتر Mosنتیجه گیری می کند که در بیماران  با فشارخون بالا، قهوه ی  کافئینه باید به عنوان  یک عامل خطر تغذیه ای برای ابتلا به پیش دیابت درنظر گرفته شود، این خطر بخصوص در افرادیکه  کافئین  بکندی در بدنشان  متابولیزه می شود  و در بیماران  دارای  اضافه وزن  یا چاق باید جدی گرفته شود. یافته های ما در تناقص با مطالعات  اپیدمیولوژیکی  قبلی است که مصرف  قهوه را ابزاری برای کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 معرفی کرده بودند .

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/281920.php